Wednesday, August 24, 2011

CIKGU JE??

assalamualaikum n salam sejahtera..


CIKGU..
ada apa pada CIKGU?? ye,,aku pasti sume readers blog cokia aku ni yang kompem2 semua penah bersekolah mesti ada cikgu peberet la, cikgu yang dia anti la n bla3.. dan aku tak nafikan aku pun dulu2 time sekolah macam korang jugak.. tapi kat sini aku nak cakap pasal kerjaya seorang guru,, bahasa kampungnya mcm aku ni cikgu la kan,.

dulu time sekolah rendah aku ada dapat 1 kad kaler biru.. besar.. kad tu cikgu yang isi.. kad maklumat diri tak silap aku la,, kat situ cikgu aku akan fill in la segala maklumat diri aku,nama mak aku, abah aku, berat,n bla3.. n yang paling aku ingat part cita2 aku.. haha,, aku ingat time sekolah rendah darjah 1, aku bagitau kat cikgu yang aku nak jadi doktor, cikgu,peguam,n polis,,  sebab apa ada banyak sangat cita2 aku?? sebab dalam kad tu ade banyak kolum lah.. haha,, =.='

ok back to the topik.. sebenarnya aku agak sentap la bila ade oran duk bersok sek sok sek cakap pasal kerjaya n bla2.. lagi2 bila pakcik2 n makcik2 duk jumpa kat pasar,, pastu jumpa jiran diorang or orang kampung n etc,, pastu nanti akan tanya cenggini,, :
  timah: eh senah, dah lama aku tak nampak anak ko si peah tu,,kat mana dia blajo sekarang?blajo ape?
  senah:oh, anak aku tu belajar kat U*M..ambik pendidikan..
  timah: oh nanti jadi cikgu JE la ye?? * sambil buat muka.. 

u see..cikgu JE dia kata?? adakah anda tidak sentap jika ada orang cakap macam tu.. especially macam aku yang bakal graduate as graduan fakulti pendidikan soon,, sighhh -.-' kemon la anda2 diluar sana..
tidakkah anda sedari bahawa kalau takde cikgu, tiada maknanya lah kan korang dapat jadi doktor,takdenye menteri gaji beso2,takdenye engineer minyak itam,n takdenye akauntan yang pegang duit juta2 tu.. cikgu lah yang ajar korang math, bio,fizik, sejarah n etc tahu tak? ade ke orang yang boley pandai sendiri tanpa perlu pegi sekolah n cikgu ajar?? kalau ada meh sini tunjuk kat aku sape orang tu.. nak kata budak nama adi putra tu? tu namanya gifted,yg tu aku tak boley nak cakap ape la kan,, tapi bagi orang biasa2 macam aku n kita2 ni, sudah semestinya ilmu yang kita dapat tu aku rasa paling koman 50% adalah tunjuk ajar cikgu,, 
  

oleh itu, tolong lah anda2 diluar sana, ubah mentaliti anda yang kerjaya cikgu ni xde kelas lah, utk budak2 yg dpt result "biasa2" lah.. oh pehliss la,, sekarang ni ada je budak yang straight A's SPM ambik kos pendidikn,, sila ubah mentaliti bahawa kalau straight A's kena amik kos medik, engineering.. abis tu kalau semua nak jadi doktor sape pulak yang nak jadi patientnya?? sape pulak yang nak jadi lecture yang nak ngajar tu?? fikir2 kan lah ye..

dan lagi satu.. sejak akhir2 ni aku ada terdengar dan terbaca di media massa mengenai kes2 liwat oleh cikgu, kes dera n sebagainya,, kes2 macam ni lah yang menambahkan lagi stigma masyarakat kita ttg kerjaya guru..  disini saya ingin memohon ye,, kepda rakan2 teman 1 kos pendidikan serta kepada bakal2 cikgu sekalian,, aku nak nasihat ni utk diri aku jugak.. sbg graduan pendidikan, sudah semestinya anda2 semua ada belajar subjek falsafah pendidikan, pedagogi, n psikologi pendidikan.. makanya,, adalah compulsory, ( xover sgt ke??) jika aku sarankan supaya anda aplikasikan apa yang anda telah n bakal belajar tu dalam kerjaya anda nanti.. supaya nanti takdelah orang cakap cikgu ni buas, keje makan gaji buta je la,, n bla3.. panas je aku tgk n dengar.. entry sebenarnya dah lama aku nak  tulis,, tapi ada je halangan.. so malam ni line bb ok maka dgn cargasnya aku meluahkan segala yang terbuku dihati.. *cewahh..

ok lah,aku rasa sampai sini je aku meraban.. esok lusa kalau rajin aku tulis lagi.. itu pn kalau ada idea,,terima kasih sudi baca tulisan buruk aku ni,, selamat malam n selamat berpuasa ^_^

takdir kita siapa yang tahu??


Dia duduk menghadap laptop di hadapannya. Langsung tidak menghiraukan si dia yang tengah menonton televisyen – ceramah bersama Dato Masyitah. Siaran OASIS astro itu telah pun bertukar kepada Indahnya Iman yang bermaksud akan masuk waktu solat. Tiba-tiba, si dia bangun dan memandang dia yang tengah khusyuk membelek laptop di hadapan. “abang, maghrib dah nak masuk. Kita jemaah ya.” Si dia yang duduk di hadapan laptop itu senyap. Tersentak sebenarnya. Mana pernah solat. Nak jadi imam? Huh,lawak antarabangsa betul. Macam mana dia boleh kahwin dengan ustazah ini pun tak tahu lah.

Salah abahlah ni, pandai-pandai nak tentukan jodoh orang. Cari yang stok tudung labuh pulak tu. Okay,salah aku juga sebab pergi teguk kencing syaitan tu sapa suruh. Okay,salah aku lagi, angkut entah mana-mana perempuan untuk hiburan. Okay,salah lagi sebab selalu je aku balik lepas subuh sebab pergi kelab dan balik mabuk. Okay, salah aku lagi, duit syarikat abah habis aku joli kan. Banyaknya salah aku. Jadinya,abah kahwinkan aku dengan Siti Syahirah binti Hj. Amran ni. Bukan itu je, abah hantar aku dengan dia duduk dekat Kepala Batas, Pulau Pinang ni. Itu okay lagi, abah ambil kereta sport aku – dan aku kena guna kereta isteri aku ni. Abah suruh aku uruskan syarikat dia dekat ceruk ni. Nak enjoy pun tak boleh, sebab ini Pulau Pinang bukan Kuala Lumpur.

Enjoylah aku dengan laptop ni. Baru sehari duduk rumah ni, aku dah nak gila. Belum seminggu lagi. Kalau sebulan? Huh. “abang dengar tak?”. Macam cakap dengan laptop tu je. “hm,saya sembahyang dekat surau.” Ek, macam mana ayat tu keluar. Huh,surau pun aku tak tahu dekat mana. Nak lari dari jadi imam sebenarnya. “saya ikut. Jap saya siap.” Si isteri telah pun hilang di pandangan mata. Aiman tersentak. Aduh,dia nak ikut pulak. Laptop di matikan. Dia duduk di sofa sementara menanti si isteri bersiap. Fikiran ligat memikir dekat mana surau.? “abang, dah siap.” Aiman memandang isterinya yang lengkap bertudung labuh saiz 60 dengan t-shirt muslimah dan seluar track-suit. Cantik! “abang..?” Aiman tersedar. “jom.” Kunci kereta di atas meja di capai. “saya bawa kereta awak, tak kisah?” tanya Aiman ragu-ragu.

Syahirah senyum. “harta saya harta abang juga.” Aiman hanya mengangguk. Dalam kereta – hanya dengar radio – hot fm refleksi. Aiman dah tak tentu arah. Syahirah yang dari tadi perhatikan itu macam nak ketawa . Rasanya asyik ulang-ulang je jalan ni. “abang,surau belok kiri tu.” Aiman hanya diam. Malu. Kereta di belokkan pada arah yang diberitahu isterinya. Mereka telah pun tiba di hadapan surau As-Syakirin. Aiman masih tidak mematikan enjin. Syahirah pun tidak keluar lagi dari kereta. Aiman melihat dirinya yang hanya ber-t-shirt dan seluar track-suit. Aduh,mana bawak kopiah ke? Songkok ke? “err,Ira..” Syahirah menoleh. Mana ada orang pernah panggil dia Ira. Pertama kali dengar. “ya?” “okay ke saya pakai macam ni? mana tahu kene halau ke nanti?” Syahirah senyum. “jangan risau yang menilai itu Allah bukan manusia.

Kalau niat kita kerana-NYA,insyaAllah. Pakaian abang ni dah okay dah ni.” Aiman terdiam. Tak pernah sebelum ini dia bercakap dengan orang masuk bab-bab agama. “jom.” Ajak Syahirah. “hmm.” Enjin kereta di matikan. _________________________________ Malam itu Aiman duduk di ruang tamu menonton televisyen. Teringat tadi imam itu bagi ceramah tentang solat. “solat itu tiang agama, kalau tak solat umpama kita meruntuhkan agama.” Teringat diari isterinya yang dia jumpa tadi. Ter-baca. “saya nak suami yang soleh! Ya Allah makbulkan doa hamba.” Aku tak adalah baik sangat. Kenapalah kau kahwin dengan aku. Kesian kau dapat aku jadi suami. Aku jahil agama! aku dah jauh terpesong! Seperti ada suara yang datang dalam fikirannya ‘tapi kau boleh berubah. Allah Maha Pengampun.!’ Televisyen di hadapannya itu di pandang kosong. Berubah? Teringat juga dia amaran abang iparnya. “aku bagi amaran dekat kau, jangan sesekali berani angkat tangan kau ni dekat adik aku, lagi, jangan pernah kau buat dia menangis.”

Aiman hanya mendengar amaran keras Shahir sewaktu mereka berduaan di dalam kereta sebelum ke rumah mertuanya. “..ingat! aku dapat tahu hidup adik aku sengsara, hidup kau jugak sengsara! Jangan kau buat perangai buruk kau tu . aku dapat tahu. Aku terus pergi Kepala Batas tu. Kau faham tak?” Aiman hanya mengangguk. Huh,garang! Syahirah memandang suaminya yang duduk di sofa itu. Dia senyum. Dia ke belakang Aiman dan menutup mata Aiman dengan tangannya. “cuba teka ini siapa?” kata Syahirah dengan suara yang di buat-buat macam suara lelaki. Aiman yang tengah berfikir itu terkejut tiba-tiba pandangannya gelap. Lama. Senyumnya terukir apabila mendengar suara Syahirah. “hmmm, Tom Cruise..” main-main Aiman. “salah! Tom Cruise tak reti cakap melayu!” Aiman ketawa. “hm,Hj. Amran.” Syahirah pula ketawa. “salah! Hj.Amran dekat Johor.” “ha! Tahu..tahu..Syah!” Syahirah kerut dahi. “Syah mana?” “Syahirah.” Aiman menarik tangan isterinya agar duduk di sebelahnya. Cepat sungguh si Syahirah ni mesra. Ingat kan stok yang pendiam.

Terkejut juga tiba-tiba si isteri ini nak beramah mesra tapi saudara-mara dia ada kata yang Syahirah ini jenis yang ceria dan dia pula jenis yang boleh je ‘masuk’. “abang buat apa?” “tak ada apa-apa. Saya nak tanya awaklah..” “tanya apa?” “er..kenapa awak terima lamaran abah untuk kahwin dengan saya?” “sebab Allah.” Aiman diam sebentar. “tak faham.” “saya buat solat istiharah. Minta petunjuk dari-Nya.” Aiman senyap. Rasanya tak ada apa yang hendak di katakan lagi. Sebak tiba-tiba. Seminggu berlalu…. “Abang,saya tak reti masak” kata Syahirah yang tengah bercekak pinggang di dapur itu. Terkejut juga Aiman.Nak makan apa kalau isterinya ini tak reti masak – hari-hari makan kedai bankruplah. Dah lah abah tak bagi duit banyak. Nak berkata sesuatu tetapi tak terluah sebab teringat ayat dalam diari isterinya. “lelaki bising perempuan tak reti masak!

Habis, kalau lelaki tak reti jadi imam itu!” Walaupun ayat itu di tulis dalam diari dan bertarikh sebelum mereka bernikah lagi tetapi amat terkesan dalam hati Aiman. “macam mana ni abang?” kata Syahirah sayu. Aiman menggaru kepala. Tak tahu nak jawab apa. “tak apalah, lepas ni kita sama-sama belajar masak.” “maaf ya abang..” Aiman senyum. “tak apa.” Aiman keluar dari dapur. Syahirah rasa bersalah. Itulah! Umi selalu suruh masuk dapur belajar masak. Buat malu je. Sedang Syahirah berfikir di bar dapur itu Aiman masuk dengan membawa laptop. “abang nak buat apa bawa laptop ke dapur?” “belajar masak guna internet.” Aiman senyum dan mengangkat kening. Syahirah senyum. _____________________________________ “huish masin.” Komen Syahirah. Aiman mengambil gulai di hadapan isterinya itu. “abangkan yang masak ni.” Kata Syahirah lagi. Aiman rasa dan ketawa. “okay lah ni. ha,awak punya sayur campur ni tawar! Tak rasa apa-apa..” komen Aiman pula. “okay apa..” “is okay. Gulai itu banyak garam, sayur awak tak rasa apa-apa. Campur je semua. Gulai sayur.” “boleh ke macam itu?” “boleh je.” “okay..” “dah makan cepat. Nanti tak sempat nak siap pergi surau.” Aiman langsung tak sedar apa yang dia cakap. Ajak orang pergi surau? Ajak isterinya?

Huh,sejak bila jadi geng surau ni. Syahirah senyum. Dah ada perubahanlah abah ! _________________________________ “ustaz.” Panggil Aiman pada insan yang baru selesai mengimami solat Maghrib itu. Ustaz itu menoleh. “ya?” “saya nak…” “nak apa?” Aiman malu untuk berkata. Tapi sedaya upaya dia cuba luahkan. “anak nak apa?” “saya nak belajar agama.” Terluah juga. Ustaz itu senyum. “mari.” Selesai solat Isyak tadi Syahirah terus keluar dari surau. Lama dia menunggu Aiman di kereta. Senyum terukir apabila melihat Aiman menghampiri bersama seorang lelaki separuh umur. “ustaz kenalkan isteri saya.” Aiman kenalkan Syahirah pada lelaki itu. Syahirah hanya senyum dan mengangguk. “baguslah. Muda-muda kahwin sama-sama pergi surau.” Aiman sentak. Walau apapun senyum paksa di beri. “Alhamdulillah ustaz, Allah beri suami yang soleh macam Aiman ni.” kata-kata Syahirah membuatkan Aiman terdiam. “Alhamdulillah, semoga kalian berbahagia hingga ke syurga.” “terima kasih ustaz.” Aiman bersuara. Ustaz itu menepuk bahu Aiman. “baiklah, saya balik dulu. Assalammualaikum.” “waalaikumsalam.” Jawab Syahirah dan Aiman serentak.

Aiman duduk di birai katil dengan mata memandang Syahirah yang tengah mengemas bajunya ke dalam bagasi. “lamanya abang pergi..” Aiman tersedar. “hmm,seminggu je.” Ya,dia kata dengan Syahirah ada urusan kerja sebenarnya dia mahu ke pondok agama untuk belajar agama dengan ustaz yang dia jumpa sewaktu di surau kelmarin. Rasanya dia perlu berubah. Sampai bila dia nak mengelak untuk menjadi imam dalam keluarganya. Sampai bila dia nak terus jahil. Sampai bila dia nak membiarkan isterinya keseorangan tanpa bimbingan seorang suami. Sampai bila dia nak terus hipoktrik mengikut Syahirah ke surau tetapi tak tahu apa-apa. Sudah tiba waktunya dia berubah.! “seminggu tu lama tauu..” lirih Syahirah. “pejam celik- pejam celik sekejap je tu..” “kalau pejam tak celik- celik?” tersentak Aiman apabila mendengar ucapan isterinya itu. Sudah, rasa berat pula dia nak tinggalkan si Syahirah ni. Aiman memandang Syahirah. “apa awak cakap ni..” lembut dan ada nada risau di situ. Syahirah ketawa halus. “gurau je lah. Abang ni cepat betul sentap.” Aiman diam. “tak yah lah kemas beriya-iya. Nanti yang lain saya kemas.” Isterinya tarik muncung. “tak mau lah, nanti kurang pahala.” __________________________________ Sudah dua hari Aiman di pondok agama itu. Memang air matanya di situ asyik mengalir sahaja. Teringat dosa lampau yang pernah di buat. Ya Allah… banyaknya dosa hamba. Selesai solat berjemaah dengan rakan-rakan di pondok, dia menelefon isterinya. Salam berbalas. “awak sihat?” Aiman duduk di tangga surau papan itu. Syahirah bersuara riang. “Alhamdulillah sihat. Abang tak rindu saya ke? Dah masuk hari kedua baru nak call? Abang tahu tak saya bosan duduk rumah sorang-sorang? Saya dah dua hari tak sembahyang jemaah tau? ” Aiman hanya senyum mendengar coleteh si isteri. “..ha, lagi satu abah kata abang mana ada kerja luar, baik abang cakap abang pergi mana?” tiba-tiba suara Syahirah bertukar sebak. “..saya tahu,saya bukan sapa-sapa dekat abang, tapi tak patut abang tipu saya..” air mata Syahirah mengalir. Aiman terdiam. Syahirah juga diam. Terkejut Aiman tiba-tiba terdengar esakkan. “awak nangis ke?” Diam lagi. “awak, saya…” Syahirah memintas. “tak apa. Saya faham.” Air matanya di seka. “ abang sihat tak?” “Alhamdulillah sihat.” Diam. “Abang jangan lupa sebelum tidur baca surah Al-Mulk” pesan Syahirah. “baik sayang.” Terdiam Syahirah. Aiman senyum je. “lagi?” “er..abang jangan lupa baca doa tidur sebelum tidur..”

Aiman ketawa. “next?” “..kalau terjaga pukul dua tiga pagi, solat tahajut..” Aiman hanya mengangguk. “lagi?” “..selalu beristigfar” “okay. Lagi?” “..ingat Allah dalam setiap perbuatan.” “alright, next?” “sentiasa berselawat.” “okay.” “abang ni last.” “apa dia tu?” soal Aiman lembut. “doakan rumah tangga kita sampai syurga.” Aiman senyap sekejap. “sure.” Dari jauh Aiman telah nampak senyuman isterinya di hadapan pintu. Selesai membayar tambang teksi Aiman mengheret bagasi berodanya. Syahirah telah pun keluar menyambutnya siap bertudung. Mereka bersalaman. “Assalammualaikum,awak.” Sapa Aiman. “waalaikumsalam,abang.” Nada ceria. Syahirah bersalaman dengan Aiman.

Terpegun juga dia melihat Aiman yang hanya bert-shirt kolar dan berseluar slack serta berkopiah (mungkin Aiman tak perasan). Wajah Aiman seolah ada sinar keimanan. Sangat tenang! Aiman perasan isterinya memerhatikannya. “er,,awak pandang apa?” Syahirah tersentak. “eh, tak.. abang nampak lain.” “apa yang lain?” Aiman memandang dirinya dan baru perasan akan kopiah di kepalanya. “oh..” jawab Aiman dan menarik kopiahnya. “jom masuk.” Mereka beriringan ke ruang tamu. Aiman telah pun duduk di sofa sementara Syahirah pergi membuat air di dapur. Mata Aiman menebar ke seluruh ruang tamu. Kemas dan bersih. Walaupun rumah itu kecil tetapi sangat selesa. Entah. Dulu tinggal dekat villa abah tak pernah rasa selesa dan tenang. “abang nah..” lembut Syahirah menghulurkan gelas itu pada suaminya. Aiman menyambut. “thanks.” “abang, nak tahu tak?”dia duduk bawah melutut depan Aiman yang duduk di sofa itu. “hmm?” Aiman merenung Syahirah. Dia sudah faham dengan sikap Syahirah yang peramah dan banyak cakap ini. Kadang-kadang macam budak-budak. “ada sinetron baru tau.” Berkerut dahi Aiman. “oh, apa benda tu?” “apalah abang ni. itu cerita drama bersiri Indonesia. Tajuknya cinta fitri.” “oh..” gelas di letak di atas meja. “kenapa dengan cerita tu?” “best.”

Syahirah senyum hingga nampak lesung pipitnya. Comel! Walaupun penat Aiman masih lagi melayan. “ apa yang best?” “lagu.” Ek.. “oh.. jalan cerita tak best.?” sungguh, ini baru pertama kali dalam hidup Aiman berbual mengenai drama Indonesia. “best jugak tapi sedih.” “kenapa?” “entah. Abang nak dengar lagu tema cerita tu.?” “lagu apa?” “tajuknya Cinta Kita nyanyian Teuku Wisnu dan Shireen Sungkar” Syahirah mengambil mp3nya di almari yang terletak di ruang tamu itu juga. Aiman hanya memerhati. “ .. haa, nah..” dia menghulurkan earphone pada Aiman. “hm, awak ambil satu..” kata Aiman dan menghulurkan sebelah lagi pada isterinya. “..er..kita dengar sesama..” teragap-gagap Aiman. “ok.” Ceria Syahirah menyambut earphone itu. Aiman menarik tangan Syahirah agar duduk di sebelahnya. Mudah untuk dengar mp3 itu. Inilah aku apa adanya Yang ingin membuatmu bahagia Maafkan bila ku tak sempurna Sesempurna cintaku padamu “saya baru download tadi..” Syahirah senyum. Aiman turut senyum. Sungguh dia tak pernah buat benda luar alam untuk melayan lagu dari seberang. Ini cintaku apa adanya Yang ingin selalu di sampingmu Ku tahu semua tiada yg sempurna Di bawah kolong langit ini “Abang kita jadikan lagu kita nak?” Aiman diam seketika. Huh, lagu ni rasa macam nak nangis je

Aiman dengar. Tak tahu kenapa. “hmmm.” Jalan kita masih panjang Ku ingin kau selalu disini Biar cinta kita tumbuh harum mewangi Dan dunia menjadi saksinya Untuk apa kita membuang-buang waktu Dengan kata kata perpisahan Kedua-dua mereka melayan perasaan dengan lagu itu. Tanpa di sedari Aiman telah melatakkan tangannya di bahu sofa dan spontan menarik isterinya ke dalam pelukkannya. Khusyuk melayan lagu. Demi cinta kita aku akan menjaga Cinta kita yg telah kita bina Walau hari terus berganti hari lagi Cinta kita abadi selamanya… Aiman tersentak apabila terdengar azan. Pantas dia menarik earphone itu. Dia menoleh ke kiri. Syahirah dah tidur. “eeerr.. awak…” Aiman cuba mengejutkan isterinya lagi. “awak…bangun. Dah azan Asar ni..” Syahirah bangun dengan mengosok matanya. “abang saya ABC la. Abang solat lah..” Aiman pelik. Apa benda pula dia nak ABC ni. “awak, dah Asar. Kalau nak makan ABC jap lagi kita keluar.” Syahirah memandang Aiman. “Allah Bagi Cuti. Sakit perempuan.” Aiman teragak-agak. “oh.. haa. Okay. Saya solat dulu.” Aiman telah pun bangun untuk menuju ke bilik. “abang.” Langkah Aiman mati. Dia menoleh. “doakan rumah tangga kita sampai syurga.”

Syahirah senyum dan gaya menadah tangan. “sure.” “abang,saya nak cari buku masak..” Aiman hanya mengangguk dengan tangannya yang ada dua beg kertas barang yang dia beli dan Syahirah beli tadi. “..nanti jumpa abang dekat kaunter lah.” Kata Syahirah lagi dan terus berlalu. Aiman hanya senyum dan menghantar dengan pandangan mata. Aiman berjalan ke buku-buku Islamik. Terdetik hatinya tafsir Al-Quran. Aiman pergi ke kaunter pertanyaan dalam kedai buku itu. “ada boleh saya bantu encik?” “hm, ada tafsir tak? Hmm.tafsir Al-Quran?” “maaf encik tiada stok.” Aiman senyum paksa. “okay. Thanks.” Kenapa tiba-tiba rasa sebak ni. Tiba-tiba, Syahirah datang. “ abang tak beli apa-apa?” “tak. Awak dah jumpa buku?” Syahirah senyum dan menunjukkan buku itu pada Aiman. “tadaaa… nanti kita try dekat rumah ok?” “okay.” Aiman membayar buku itu. Sewaktu mereka telah keluar dari kedai buku itu. Pekerja kedai buku itu berbisik. “wah,romantiknya mereka!” “tahu tak apa. untungkan wanita itu dapat suami yang punya lah handsome dan baik!” “mana kau tahu baik?” “tadi dia nak beli tafsir Al-Quran.” “oh, memang padanlah. Perempuan itu pun alim je.” “sweet kan. Suami dia just pakai t-shirt berkolar dan seluar slack, isterinya just pakai baju kurung dengan tudung labuh.

Baju dorang warna match. Jalan pegang tangan” “superb! Romantic!” “kan Allah S.W.T telah berfirman, “Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur’:26) “betul-betul.” _________________________________________________ Aiman sibuk membuat kerjanya di ruang tamu. Lama dia bercuti selepas pergi ke pondok hari itu. Justeru, banyak kerja yang perlu di lakukan. “abang..” sapa Syahirah manja. Aiman senyum. “kenapa?” “nah..” Syahirah menunjukkan sesuatu pada Aiman. Aiman mengambil dan berfikir. “birthday saya rasanya belum lagi..” “abang buka lah dulu. Saya dah ngantok. Jangan tidur lewat-lewat tau. Nanti dah masuk bilik tolong perlahankan air-cond. Nite abang. Assalammualaikum.” Syahirah nampak penat. Mana tidaknya sehari suntuk berjalan. Setelah Syahirah masuk ke bilik. Perlahan-lahan Aiman membuka balutan itu. “subhanaALLAH, tafsir Al-Quran..” terasa macam nak mengalir air mata Aiman. ‘Al-Quran, the love letter from Allah’ – isterimu. Aiman turn off laptopnya. Kertas-kertas yang bertaburan di perkemaskan. Setelah selesai berkemas bahan-bahan kerjanya Aiman mengambil tafsir itu dan masuk ke bilik. Samar-samar. Hanya lampu di sisi katil sahaja yang menyala. Dia lihat Syahirah sudah lena tidur.

Mungkin penat sangat. Aiman senyum. Dia meletakkan tafsir itu di atas meja make-up. Seluar di lipat. Aiman menuju ke tandas. Dia perlu melakukan sujud syukur kerana dia memang beriya-iya hendakkan tafsir Al-Quran itu. sewaktu pekerja kedai itu mengatakan sudah habis stok dia seakan kecewa teramat, entah. Tidak tahu kenapa perasaan itu timbul. Sungguhlah kemanisan iman itu sungguh manis. “Aiman!! Kamu nak jadi apa ha ni!” tengking Dato Rahimi merangkap abahnya. Aiman hanya tunduk. Sejak menjadi suami Syahirah dia banyak sangat mendiamkan diri. Dia tak banyak cakap. Selepas pulang dari pondok agama hari dia tak cepat marah atau melenting. “kamu dengar tak ni?! hari tu kamu pergi mana? Kamu buat hal lagi ya? ni akaun syarikat kenapa jatuh teruk ni!” Dato Rahimi mencampak fail itu di meja pejabat Aiman. “abah, ekonomi dekat sini buat masa ini tak stabil..” Dato Rahimi memandang sinis anaknya. “bukan kamu joli kan semua duit tu?” “Abah..” “dah! Abah tak tahu kamu buat macam mana, abah nak kamu settle kan semua bil-bil ni! “

Tercengang Aiman mana dia ada duit banyak tu. “abah, saya tak da duit banyak tu.” “abah tak peduli. Kamu buat apa yang patut!” Dato Rahimi terus keluar dari pejabat itu. Terduduk Aiman. Ya Allah… tiba-tiba telefon Aiman berbunyi. Shahir. Ada apa abang iparnya ini telefon. “Assalammualaikum.” Lemah Aiman menjawab. “waalaikumsalam, weh Aiman. Kau balik rumah kau sekarang.!” “er, kenapa along?” “kau balik je!” Tersentap Aiman tatkala talian di matikan. Tak tahu pula dia yang abang iparnya ini datang Kepala Batas. Ada apa ya? Aiman mengambil briefcasenya. Satu, satu masalah dia dapat. Laju Aiman memandu kereta isterinya itu. Hari ini Syahirah tak kerja cuti sekolah jadi dia pun cuti lah. Syahirah seorang ustazah yang mengajar subjek Sirah. Justeru, Syahirah menyuruhnya membawa kereta dia. _____________________________

“Along.. tolonglah jangan buat kecoh dekat sini..” rayu Syahirah. “eh, kau diam lah dik..” Aiman melangkah masuk ke rumah. “Assalammualaikum.” “hah, sampai pun kau..” Aiman menghulurkan tangan untuk bersalam dengan abang iparnya tetapi lelaki itu tidak melayannya. Aiman menarik kembali tangannya. “kenapa along?” “aku nak bawak Syahirah balik..” Sentap Aiman mendengar. Matanya memandang Syahirah yang telah pun berair mata. “..ta..tapi kenapa?” “kenapa kau tanya? Kau tahu tak? Aku pergi dapur, tak ada makanan langsung! Macam mana kau sara adik aku ha? Lepas tu, aku dengar syarikat kau dah muflis kan?!” herdik Syahir. Sebak Aiman dengar. “along tak boleh buat macam ni..” “apa tak bolehnya! Tak akan kau nak adik aku sara kau pulak! Aku ingatkan abi kahwinkan kau dengan dia kau dah berubah rupanya hampeh je.” “along,kenapa along cakap macam tu?” Syahirah yang tadi berair mata membela Aiman. “kau diam. Dah sekarang aku nak bawa dia balik dekat rumah keluarga kami!” Syahir menarik tangan Syahirah.

Syahirah sedaya upaya menarik kembali tangannya. “saya tak akan pergi! Tempat seorang isteri di sisi suami!” “hoi, Aiman. Baik kau izinkan. Tak akan kau nak biar isteri kau ni mati kebulur.!” Marah Syahir lagi. Ya Allah, tabahkan hati hamba. Habis satu masalah di pejabat sekarang masalah isterinya pula. Betul juga apa yang abang iparnya cakap. Dia nak bagi makan apa dekat isterinya ini. Memang kali ini dia muflis tersangat! “abang..tolong…” sayu Syahirah meminta pertolongan Aiman. “saya izin..” sebak. “..saya izinkan awak balik.” Terus Syahir menarik adiknya keluar. Air mata Aiman jatuh juga. Mata di pejam. “abang….” Teriak Syahirah sayu sempat menoleh Aiman yang membelakanginya. Aiman terduduk. Ya Allah beratnya dugaan-MU… Aiman baru selesai solat Maghrib. Sayu hatinya melihat rumahnya itu sunyi. Memang dia tidak ke surau. Rasa nak demam je. Puas dia memikirkan macam mana nak dapat duit nak selesaikan bil-bil nya. Sedang dia termenung di atas sejadah itu telefonnya berbunyi. Terus button hijau di tekan tanpa melihat nama pemanggil. Aiman terkejut mendengar esakkan di talian itu. “awak..” Esakkan itu masih lagi berbunyi. “Ira..awak..” “sampai.. sampai hati abang..” Aiman senyap. “saya buat macam ni agar awak senang…” “tak ada istilah senang kalau saya kene tinggalkan abang sorang- sorang lalui kepayahan.” “awak tak faham..” sayu Aiman jawab. Suara serak

Syahirah berbicara lagi. “abang… biarlah susah senang kita bersama.” Aiman senyap. “abang,tolong lah abang. Saya nak jadi isteri yang solehah.” Aiman masih lagi senyap. Air matanya mengalir. Terharu dengan kata-kata isterinya. Di saat semua orang menyalahkannya tapi Syahirah tidak. “abang…tolong jangan senyap macam ni.. saya bersalah sangat ni..” “sayang tak perlu rasa bersalah.” Terdiam Syahirah. Ya Allah…. “abang, cuba tengok kertas yang saya tampal dekat meja study saya itu..” Aiman bangun dan menuju ke meja tempat isterinya melakukan kerja- kerja. “cuba abang baca..” Rasulullah saw. bersabda: “Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada Mukmin yang lemah. Segala sesuatunya lebih baik. Tampakanlah terhadap hal-hal yang bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada Allah dan janganlah engkau menjadi tak berdaya.” (Muslim) Aiman beristigfar. Mata di pejamkan seketika. “sayang..abang betul-betul tak kuat..” buat pertama kalinya kalimah abang itu terluah juga. “abang, tolonglah. Saya nak berada di samping abang saat susah dan senang.” “tapi abang tak kuat nak berhadapan dengan along dan semua orang.” “abang, along hanya insan biasa. Abang ada kuasa untuk membawa saya kembali.…” Aiman hanya diam. “istikharahlah abang, minta petunjuk-NYA….

Assalammualaikum.” Syahirah dah tak sanggup nak berbicara lagi. Talian di matikan. Aiman menarik nafasnya. YA ALLAH…… lagu untuk entry ini, click lah =) Nasihat Nabi s.a.w kepada Ali r.a Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Jujur dalam berkata-kata. 2) Menjauhi segala yang haram. 3) Merendahkan diri. Wahai Ali, bagi orang yang JUJUR itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Merahsiakan ibadahnya 2) Merahsiakan sedekahnya. 3) Merahsiakan ujian yang menimpanya. Wahai Ali, bagi orang yang TAKWA itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Takut berlaku dusta dan keji. 2) Menjauhi kejahatan. 3) Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman. Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda-tandanya: 1) Mengawasi dirinya. 2) Menghisab dirinya. 3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t. “Assalammualaikum..” Aiman menoleh. “waalaikumsalam, eh ustaz.” Mereka bersalaman. Ustaz itu senyum. “baca artikel apa itu?” “Nasihat Rasulullah pada Ali.” “oh, Alhamdulillah. Dari tadi ustaz nampak kamu duduk sini. Tak balik?” Aiman senyum. “tenang duduk dekat masjid ni.” “dari Subuh tadi. Dah nak masuk Maghrib ni, isteri kamu tak ikut?” Aiman sentap. “hm,dia balik kampung.” “oh..eh, ustaz nak pergi toilet sekejap. Kamu bacalah buku ini dulu.” Aiman menyambut lembut buku nota kecil itu. Tangannya menyelak muka surat pertama. Yakin pada Allah bukanlah mengharap terkabulnya segala harapan, Yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaan pada ketentuan-Nya, Rasa bahagia dengan ujian walaupun perit, Air mata yg menitis terasa bernilai buat menyiram api neraka, Indahnya tarbiah Allah,tersiram rahmat dan hikmah, Diuji kita sebagai tanda sayang-Nya…. Terkedu Aiman. Ya Allah… Telah dua hari dia tidak berjumpa dengan isterinya.

Tipu kalau dia kata dia tak rindu pada wanita yang banyak mengubah hidupnya itu. Memang perit sangat dia rasa. Urusan syarikat pula berkerja keras dia agar dapat projek untuk membayar semua bil-bil syarikatnya. Abah memang dah tak nak tolongnya. Yelah, dulu banyak kali abah tolong, tapi dia yang mensia-siakan. Tapi itu dulu… sekarang lain… _________________________ Assalammualaikum, abang dah makan? – Syahirah. Aiman membaca message itu dan senyum. Dia tahu Syahirah tidak mahu bercakap voice to voice dengannya. Merajuk tapi still tanya khabar melalui pesanan ringkas (sms). Comel je isterinya itu merajuk. Waalaikumussalam, Alhamdulillah sudah. – Aiman Lepas beberapa minit. Syarikat abang dah okay? – Syahirah. Doakanlah ada projek yang masuk. – Aiman Solat Dhuha lah abang. Solat itu membuka rezeki. insyaALLAH, kalau kita sabar berdoa dan berusaha Allah akan tolong. – Syahirah. Aiman senyum membaca message itu. insyaALLAH. – Aiman. ____________________________________ “Assalammualaikum, abi.” Aiman menelefon ayah mertuanya, Haji Amran. “waalaikumsalam. Aiman, kenapa ni?” nada risau. “abi,saya… saya..” tak terluah oleh kata-kata. “Aiman, abi faham. Sekarang kamu buka email kamu. Abi ada hantar satu video. Kamu hayati dan kamu fikir lah baik-baik. Bersabar ya Aiman.” “terima kasih abi.” Selepas salam berbalas. Talian di matikan. Syukur,abinya seorang yang memahami. Aiman membuka emailnya. Abinya agak moden kerana seorang dekan di sebuah university terkemuka di tanah air. Wajarlah, alongnya tak mahu adiknya Syahirah itu hidup melarat. Matanya tertala pada email versi video itu. kamu hayati dan kamu renung2kan lah. Kesian, abi tengok Syahirah. Dia sangat memerlukan kamu. Air matanya jatuh lagi saat melihat video itu. Sungguh, dia hampir melepaskan tanggungjawabnya sebagai seorang suami.

Astarfiruallahalazim. Erat Syahirah memeluk suaminya saat Aiman masuk ke dalam rumah abinya tadi. Haji Amran hanya senyum melihat mereka. “abang please.. jangan tinggalkan saya lagi..” esak Syahirah. Aiman yang terkedu itu mengesat air mata Syahirah. “shhtt, abang dah datang ni. jangan nangis lagi ya.” mata mereka bertentangan. Syahirah mengangguk dan memandang abi dan uminya. “jaga dia baik-baik Aiman.” Pesan Hj. Amran. “terima kasih abi, umi..” sayu sahaja Aiman bercakap. Teringat nasihat abinya itu. Mujur alongnya ada conference dekat Seoul,Korea. Tak perlu dia berdebat dengan alongnya itu. Terima kasih Ya Allah, KAU permudahkan urusan ini. “kami balik dulu abi, umi.” Aiman bersalaman dengan kedua mertuanya itu di turuti Syahirah. “Assalammualaikum.” “waalaikumsalam.” _________________________________

“saya sayang abang.” Luah Syahirah sewaktu mereka dalam kereta perjalanan untuk pulang ke rumah. Aiman yang tengah memandu itu senyum. “saya pun sayang awak juga.” Syahirah senyum senang. “Ira…” panggil Aiman. “ya?” Syahirah memandang suaminya yang tengah memandu itu. Aiman diam sekejap. “thanks.” “thanks untuk apa?” “sebab awak saya dah banyak berubah.” Syahirah ketawa kecil. “bukan saya lah tapi Allah. Allah yang ketuk pintu hati abang.” “tapi kalau abang tak jumpa inspirasi hati abang ni, abang tak berubah..” kata Aiman. Syahirah senyum. “saya hanya pengantara je. Semua itu telah tertulis di Luh Mahfuz.” Aiman mengangguk dengan mata yang masih lagi focus memandu. “thanks lagi sekali.” Dahi Syahirah berkerut. “untuk apa pula?” “settlekan bil-bil syarikat tu..” “kita suami isteri kene saling membantu.” “mana Ira dapat wang banyak macam itu?” Syahirah senyap. Sebenarnya itu wang yang di kumpul sebelum kahwin lagi untuk dia menunaikan haji dan untuk kos perubatan barah hatinya yang dia rahsiakan daripada abi,umi dan along . Dia bersyukur Allah beri penyakit itu, dia rasa beruntung kerana dia akan sentiasa mengingati mati dan bertaubat atas setiap kesalahannya. Biarlah,hanya dia dan Allah yang tahu derita bahagia ini.

Aiman memandang Syahirah sekilas. “sayang..mana awak dapat wang banyak macam itu?” Syahirah terkelu. “hm,rezeki Allah.” “dari mana? Tak akan turun dari langit kot?” soal Aiman lembut. “abang, jom kita makan dekat restoran tu, lapar pula rasanya.” Syahirah menunjuk ke arah sebuah retoran di sebelah kiri itu. Aiman terus lupa apa yang dia soal tadi. Kereta di belokkan. Sewaktu makan di restoran itu mereka bertukar cerita dan ketawa. Tiba-tiba , Syahirah terbatuk. Aiman terkejut. Syahirah terkejut tangannya berdarah selepas dia menutup mulut tadi. Aiman terus menerpa ke arahnya. “awak.” Terkelu lidah Aiman sewaktu melihat darah itu. Syahirah senyum. “biasalah ni, panas tu yang berdarah tekak tu.” “kita pergi klinik.” Syahirah dah pening. “tak apa. Ni panas ni. Dah biasa.” “no… nampak serious ni.” ujar Aiman yang melutut di sisi Syahirah yang duduk di kerusi itu. Syahirah ketawa perlahan yang di buat-buat. “abang ni, panas je lah ni. saya nak pergi toilet jap.” Sedaya upaya Syahirah cuba melangkah. Kepalanya tiba-tiba berdenyut. Sakitnya Ya Allah. Aiman tak tahu nak buat apa. Hanya dengan pandangan dia menghantar isterinya itu. Sebak tiba-tiba hatinya. Ya Allah, semoga semuanya baik-baik sahaja. “abang, bangun..” Syahirah menggerakkan Aiman di sebelahnya. “..Encik Aiman, bangun..” kejut Syahirah lagi. Kenapa tak bergerak ni. Kuat Syahirah menggerakkan Aiman lagi. “abang….abang.. bangun…” Aiman membuka matanya perlahan-lahan.

“hmm, kenapa sayang?” “abang,jom buat qiamullai berjemaah. Kita tak pernah qiamullai berjemaah.” Aiman duduk menghadap Syahirah. “dah pukul berapa?” “hmm, 4.30 pagi.” “jom.” Ajak Aiman. Kini, dia telah yakin untuk menjadi imam tidak sia-sia dia ke pondok agama hari itu. “..sayang ambil wudhuk dulu..” “okay.” Sebelum turun dari katil sempat Syahirah mencium pipi Aiman. Terkejut juga Aiman. “mimpi ke reliti ni?” seloroh Aiman dan memegang pipinya yang di cium tadi. Syahirah hanya ketawa halus dan masuk ke bilik air. Selesai berqiamullai dan membaca doa Aiman bersalaman dengan Syahirah. “abang,saya nak minta maaf kalau saya ada terkasar bahasa dan menyakitkan hati abang.” Seperti biasa Syahirah akan sentiasa memohon kemaafan pada suaminya selepas solat. “..halalkan semua makan minum.” Aiman menarik Syahirah dalam pelukkannya. “abang pun nak minta maaf tersalah kata dan menyakitkan hati awak. Abang, minta halal juga semuanya ya.” dahi isterinya di cium. “Allah makbulkan doa saya untuk dapat suami yang soleh.” Kata

Syahirah dan senyum. Aiman hanya senyum. “hm, nak ikut abang Subuh dekat surau tak?” Syahirah geleng. “boleh ea abang. Saya nak sembahyang dekat rumah je. Letihlah.” Aiman mengangguk. “oklah. Nanti abang belikan sarapan.” “okay, saaaaayang abang !” lirih Syahirah dan senyum. “sayang awak juga.” _____________________________ Aiman memasukkan keretanya ke dalam porch rumah selepas pulang dari surau. Sebelum keluar dia mengambil plastik yang mengandungi dua bungkus nasi lemak. Aiman keluar dari kereta. PRRRANGGGGG!!!!!!!! Terkejut Aiman mendengar pinggan pecah. Terus dia berlari masuk ke rumah. Aiman ternampak kelibat dua orang berbaju hitam dan bertopeng. Pantas dia cuba mengejar dua makhluk yang pecah masuk rumahnya itu. Dia berlari ke dapur. Terkejut Aiman sewaktu dia ke dapur. Darah berlimpahan. Isterinya. “Sayang !!!!” jerit Aiman melihat Syahirah yang menahan sakit akibat di tikam dengan pisau.

Aiman cuba mencari dua orang kelibat tadi, tapi malangnya ada orang telah menerkup mulutnya dengan kain yang mengandungi bahan kimia yang membuatkan Aiman tidak bernafas dan pengsan. ********** Aiman terpisat-pisat bangun.

Kepalanya seakan sakit. Sewaktu mata terbuka dia terdengar suara orang yang hendak masuk ke rumah. Matanya beralih ke kiri. Ya Allah. “sayang..” Aiman memangku Syahirah yang lemah itu. Entah macam mana dia boleh memegang pisau. Aiman mencampakkan pisau itu. “ha, ini tuan yang membunuhnya!” terkejut Aiman tatkala anggota polis masuk ke dalam rumahnya. “bukan saya.” “dah bawak dia. Cuba periksa nadi mangsa.” Tangan Aiman bergari. “bukan saya!..” Aiman terkejut melihat abahnya juga turut di disitu. “Abah! Bukan Aiman!!! Abah!!” anggota polis itu membawa Aiman keluar rumah. Abahnya hanya menggeleng dengan air mata berlinangan. “kalau kamu tak suka dia pun janganlah sampai macam ni…” sayu abahnya berbicara. “bukan Aiman bah!!” Sewaktu keluar. Memang dah ramai orang di luar rumahnya. Aiman memandang abi,umi dan alongnya. “abi, bukan saya, umi!!” meronta-ronta Aiman. “sedangkan orang gila tak mengaku dia gila, inikan kau yang waras nak mengaku kau bunuh adik aku!” herdik abang iparnya yang mata merah mungkin sebab menangis. Aiman cuba meronta. “bukan saya! Abi!! Umi!! Percaya saya..” “cepat bawa dia!” arah alongnya. Ya Allah dugaan apa yang KAU berikan ini. Ya Allah izinkan hamba dapat berjumpa dengan isteri hamba. Ya Allah…………. Semoga dia selamat. Air mata Aiman jatuh tika pandangan rumahnya makin hilang. Sayang… Bantu hamba Ya Allah……… Haji Amran melawat menantunya di penjara. “abi..percayalah saya..” Haji Amran senyum. “sabar

Aiman, kebenaran akan terungkap, bersabarlah..” “abi, macam mana keadaan Syahirah?” Haji Amran senyap. Air matanya bergenang. Sebak dadanya. “abi kenapa dengan isteri saya?” Haji Amran hanya senyap dan senyum terpaksa. “bersabarlah Aiman, berdoa banyak-banyak. Doa itu senjata muslim gunakan sebaik- baiknya.” Haji Amran bangun dari kerusi itu. “abi,jawab saya abi. Syahirah macam mana?” mengalir air mata Aiman tatkala ayah mertuanya tidak menjawab soalan. “abi,kene pergi dah ni. banyak-banyakkan bersabar. Ingat Allah sentiasa. Assalammualaikum.” Haji Amran terus keluar dari bilik itu. Lemah lutut Aiman mendengar kata-kata abinya itu. Ya Allah, hamba tak kuat….. “abang, cuba tengok kertas yang saya tampal dekat meja study saya itu..” Aiman bangun dan menuju ke meja tempat isterinya melakukan kerja- kerja. “cuba abang baca..” Rasulullah saw. bersabda: “Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada Mukmin yang lemah. Segala sesuatunya lebih baik.

Tampakanlah terhadap hal-hal yang bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada Allah dan janganlah engkau menjadi tak berdaya.” (Muslim) “Encik,saya nak sejadah dan tafsir Al-Quran..” kata Aiman pada warden yang menjaganya itu. Alhamdulillah,sepanjang dia di penjara itu. warden-warden di ditu berlembut dengannya. Terima kasih Ya Allah, KAU melindungi aku. Aiman membuat solat sunnat. Selepas itu dia membaca Al-Quran. ‘Al-Quran, the love letter from Allah’ – isterimu. Air matanya terus mengalir sewaktu membaca ayat-ayat suci itu. Basah tafsir itu dengan air matanya. Allah… ________________________________ Belajar DIAM dari banyaknya BICARA Belajar SABAR dari sebuah KEMARAHAN Belajar KESUSAHAN dari hidup SENANG Belajar MENANGIS dari suatu KEBAHAGIAN Belajar KEIKHLASAN dari KEPEDIHAN Belajar TAWAKKAL dari UJIAN Belajar REDHA dari satu KETENTUAN.. “Alhamdulillah.” Berulang-ulang ayat itu keluar dari mulutnya. Haji Amran hanya senyum melihat wajah menantunya itu. “bebas juga saya abi..” kata Aiman. “Alhamdulillah, Allah tunjuk kekuasaanNYA dengan anggota polis yang menemui kain yang menerkup kamu itu dan dompet perompak yang tercicir itu.” Aiman senyum. Terima kasih Ya Allah. “abi,jom jumpa Syahirah.” Bicara Aiman ceria. Haji Amran tersentak. Dia hanya mengangguk. Aiman duduk di bahagian sebelah memandu. Abahnya telah berangkat ke umrah, sebagai tanda bersyukur Aiman tak bersalah. Aiman hanya senyum sepanjang jalan. Tak sabar hendak bertemu isterinya. Rindu. Hampir sebulan dia tak bertemu. Haji Amran berhenti di hospital. Aiman terkejut. “abi, kenapa di sini?” “turun dulu Aiman. Jom.” Ajak Haji Amran. Aiman hanya menuruti. Sewaktu tiba di depan wad Aiman terkejut melihat ramai orang. Dia merenung dari luar sebuah bilik itu. Dia nampak abang iparnya dah duduk menangis. Dia nampak uminya tengah menangis. Dia nampak doctor. Perlahan Aiman melangkah ke arah bilik itu. “maaf, dia tak dapat di selamatkan.”

Lemah lutut Aiman dengar. Bukan. Salah ni. Aiman menghampiri katil itu. “barah hatinya dah kriktikal, effect. Dia tak dapat nak survive. Bersabarlah.” Kaki Aiman hampir di tepi katil itu. Ya Allah… Air matanya cuba di tahan. Sakit! Dia lihat Syahirah baring tenang di atas katil itu. Aiman mengangkat sedikit kepala isterinya itu dan di kucup dahi isterinya lembut. Selepas itu, kakinya sangat lemah. Ya Allah beratnya ujian ni.. “TAK!!!!!” jerit Aiman dan terduduk. Dia menangis. Haji Amran menenangkan menantunya itu. “sabar Aiman…bawa mengucap.” “bukan Ira abi..bukan dia…” tangis Aiman. Haji Amran mengusap bahu Aiman. “dah di tentukan ajalnya..” sebak Haji Amran. “tak…tak…bukan dia..” sayu Aiman mengungkap. Sekali lagi dia memandang wajah jenazah isterinya itu. Sakit. Ya Allah sakitnya rasa ini. Sakit sangat! Kenapa Ya Allah. Syahirah………. Air mata lelakinya deras mengalir. video cinta kita – click sini =) “lagu apa?” “tajuknya

Cinta Kita nyanyian Teuku Wisnu dan Shireen Sungkar” Syahirah mengambil mp3nya di almari yang terletak di ruang tamu itu juga. Aiman hanya memerhati. “ .. haa, nah..” dia menghulurkan earphone pada Aiman. “hm, awak ambil satu..” kata Aiman dan menghulurkan sebelah lagi pada isterinya. “..er..kita dengar sesama..” teragap-gagap Aiman. “ok.” Ceria Syahirah menyambut earphone itu. Aiman menarik tangan Syahirah agar duduk di sebelahnya. Mudah untuk dengar mp3 itu. “Abang kita jadikan lagu kita nak?” Aiman diam seketika. Huh, lagu ni rasa macam nak nangis je Aiman dengar. Tak tahu kenapa. “hmmm.” kenapa harus begini….. Aiman menutup buku agama yang di bacanya itu. Buku itu di letak di sisi katil. Pelipisnya di gosok. Ya Allah. Sedar tak sedar hampir masuk setahun setengah Syahirah pergi menemui Ilahi. Sungguh, hampir 5 bulan dia cuba kembali ke reality. Abah dan abinya puas meredhakan hatinya. Puas mereka menghantarnya berubat. Waktu itu, hanya tuhan sahaja yang tahu bertapa sedihnya dia kehilangan orang yang di sayangi dalam sekelip mata. Benarlah, ajal maut ketentuan tuhan. Akhirnya, dia akur. Setiap hari tak pernah dia lupa untuk membacakan Yassin untuk isterinya. Isterinya yang solehah. Inspirasi Hatinya. Aiman turun dari katil dan keluar dari biliknya.

Kini, dia kembali tinggal bersama abah dan mamanya di villa mereka. “Aiman, nak pergi mana?” Dia senyum. “ma..” Aiman menghampiri mamanya dan di cium tangan wanita itu. “nak keluar.” “pergi mana malam-malam ni?” soal abahnya pula. Aiman bersalaman dengan abahnya pula. “hm, pergi masjid. Aiman pergi dulu. Assalammualaikum.” “waalaikumsalam.” _________________________________ Aiman meletakkan kereta sportnya di hadapan masjid itu. Senyumnya terukir. Dia keluar dari kereta. Kaki melangkah masuk di pintu utama masjid. Setelah berwudhuk. Aiman melakukan solat sunnat masuk masjid. Setelah itu dia melakukan solat sunnat taubat dan solat sunnat yang lain. Selesai melakukan solat dia membaca Al-Quran pula. “Assalammualaikum.” Sapa seorang lelaki separuh umur. Aiman memberhentikan bacaannya. “waalaikumsalam.” “anak musafir ke? Dah lewat malam ni.” Aiman senyum. Dia tahu dah hampir 12 tengah malam. “saya ingat nak tidur sinilah pak cik.” “oh, kalau begitu pak cik balik dulu lah ya.” Aiman mengangguk. Setelah hampir satu juzuk Aiman baca matanya sudah mahu terlelap. Aiman menyimpan semula Al-Quran itu ke rak. Sejadah di ambil untuk di jadikan bantal. Aiman membaringkan badannya. “Abang jangan lupa sebelum tidur baca surah Al-Mulk” pesan Syahirah. “baik sayang.” Terdiam Syahirah. Aiman senyum je. “lagi?” “er..abang jangan lupa baca doa tidur sebelum tidur..” Aiman menadah tangannya untuk membaca doa tidur. Ya Allah, rindunya hamba pada dia. Air mata Aiman mengalir. Dia baring mengiring ke kanan. Mata cuba di lelapkan. Tiba-tiba, mata Aiman terpandang seseorang. Sayang. Aiman bangun. Dia menghampiri Syahirah yang senyum memandangnya dengan siap bertelekung. “sayang..” Aiman menggenggam tangan Syahirah. “jangan tinggal abang lagi.” Tangan itu di kucup. Syahirah hanya senyum dan menarik tangan Aiman agar mengikutinya. ______________________________
_____________

Lemah lutut Dato Rahimi dan isterinya sewaktu mendapat berita itu. Cepat mereka bergegas ke masjid yang di katakan pemanggil itu. “tu lah Dato. Malam tadi saya jumpa dia sebelum arwah meninggal. Dia kata nak tidur masjid. Saya ya kan je lah. Tak tahu pula saya yang ajalnya dah makin tiba.” Sebak Dato Rahimi mendengar. “terkejut saya pagi tadi melihat dia tidur. Saya kejutkan dia untuk bangun Subuh tapi tak bergerak-gerak, tu saya suruh orang check nadi dia. Dia menemui Ilahi.” Mengalir air mata isteri Dato Rahimi. Ya Allah, semoga roh anak kandung dan menantunya di bawah rahmat-MU. Al-Fatihah. Assalammualaikum – alhamdulillah tamat juga. Kadang-kadang dalam hidup ini tak semua benda kita boleh dapat. Apa yang kita rancang terkadang tak sama dengan apa yang kita akan dapat. Untuk kisah ini, bagi Aiman satu pengakhiran yang baik sebab dia sempat mendekati dirinya dengan ALLAH, dia juga dalam keadaan yang bersih. Bagi kita? wallahualam, hidup mati ini tak tentu bila tapi ingatlah. Ianya pasti. Permulaan hidup kita sangat indah di azan atau di iqamatkan. Ayat pertama yang kita dengar. Alangkah indahnya jikalau akhir hayat kita juga di akhiri dengan kalimah yang indah. Mari kita berusaha menjadi hamba yang baik. Ingat mati itu pasti syurga atau neraka yang menanti. wallahua'lam...


p/s: aku copy cerita ni dari fb note kawan aku.. serius sangat tersentuh hati bila baca..

Wednesday, August 3, 2011

gedik

assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera..
haha..ini adalah entry dari budak gedik..
bukan gedik yang cakap "itew shukew makan cake tew".. bukan itu ye rakan2.. gedik disini dapat saya definisikan sebagai mengada-ngada nak mintak tampo muka.. hahaha.. okeh fine.. stret to the point of view.. sebnarnya dikala malam sunyi sejuk2 ni..secara tiba otak ni boleh pula terimbau kenangan2 lama.. lama xdelah lama sangat..baru je seminggu lepas..mana taknya kan.. baru seminggu duk rumah da menggedik rindu kat membe2 kt kolej..dah rindu kt kolej MAK TEMAH kesayangan tuh..rindu kt ARKED MERANTI n AYAM GORENG TEMUKUNCI.. tak ke gedik namanya tu.. nanti bila da sampai kolej mula la menggedik tepon mak cakap " mak,anem nak balek minggu ni boleh tak??boley la ea??'' gaya mengada2,, *sila tampar pipi ini selaju mungkin.. haha..
tapi memang serius aku tengah bosan xtau nak buat ape dah kat rumah ni.. hari2 rutin sama.. pagi bangun sahur, ikut mak pegi kebun,balek kemas uma..tghari tido smpi kol 2.bgun semayang..gaduh dgn fathur rahman.ptg g bazar cari kuis puteri ayu RM2.. tlong mak masak..then buka..-.-' boring.. maka tu la sebabnya termuncul perangai gedik ini..almaklumlah.. dari form 4 duk ostel..dah terbiasa duk ostel lama2,tiba2 cuti lama cenggini makanya hampir mati kebosanan sebab ketandusan idea tak tau nak buat apa.. ada jugak terpikir nak buat entry pasal "people who's coloured my life" tp.. macam malas nak taip lama2..haha..*sila tampar pipi ini sekali lagi...ok lah..tangan dah penat taip..sambung main game pulak.. oh ye.. SELAMAT BERPUASA FOR ALL MUSLIMS BROTHERS N SISTERS.. :) RAMADHAN KAREEM..

....]


Thursday, June 30, 2011

bisu


nobody can go back and start new beginning, but anyone can start today and make new ending

Saturday, June 18, 2011

hari pelepasan!

assalamualaikum n salam sejahtera..

yeay!! today is my hari pelepasan dari gerak kerja utk extreme sports.. makanya.. setelah berhempas pulas selama 5 hari tanpa henti, tido tak cukup,, makan terlebih cukup.. akhirnya dpt jugak rehat even tuk 2 hari je.. itupun nak kena study kimia kejap lagi.. oh,, disebabkan hari ni hari pelepasan kami,.. makanya ptg td after zohor aku n lg 8 orang kawan2 aku yg joint gerak kerja tuk extreme sports tu telah menuju ke u-mall skudai.. kenapa g u-mall ye?? ha... sebabnya nak lepaskan gian tgk wayang.. hehehe. dan aku telah mempengaruhi kawan2 aku ni supaya tgk KL GANGSTER even minggu lepas aku dah g tgk.. x senonoh punya budak.. hehehe.. tapi memang berbaloi pun tgk cite ni.. sbb jalan cite dia best n ade pengajaran.. cuma ada lah yg x bestnya time dlm panggung td.. 1st sbb ade budak kecik bwh umo yg buat bising time kami tgk wayang..mcm x sesuai bg ibu bapa yg nak tgk cite mcm tu tp bawak anak kecik yg baru umur 2-3 tahun.. isy3.. kn da bg teladan yg x baek tu namanya.. lg 1 ade 1 group budak2 skola ( mybe skola rendah ) yg duk kt seat depan kami buat bising jugak.. sibuk la nak komen itu ini.. dik oiiiiii.. kalau kome nak komen or bising2 sila lah cakap kat luar ye,.. apa2 pun hari ni mmg best.. dpt gak release otak yg penat n kusut ni.. oh ye.. kesian kat rumate aku..  xsihat n xdpt ikut kami keluar td.. ok.. ni je nak cite.. kbye!. ^_^

Friday, June 10, 2011

KL GANGSTER BEST!!

assalamualaikum n salam sejahtera,..

hoyeah3! makanya pada petang yang indah dan permai ini dengan cargasnye jari jemari ku yang runcing ini meng-hupdate belog aku yang tak berapa nak lawa ini.. hal ini kerana aku sangattttttttttttttttttttttttttt lah excited u know.... nak tau kenapa?? haha.. sebabnya aku baru balek tgok cite KL GANGSTER dgn 2 org klasmate aku.. cik ct anisha yg mcm mak2 tu n cik athirah aziz.. hahha...


yeah! mmg best lah kan cite ni.. tak terkata lah..macam nak p tgok lagi sekali je.. hehe... faktor utamanya aku korbankan rm10 aku semata-mata nak tgok cite sbb ade AARON AZIZ!!
waa.. hensemnya beliau,.. nak mimpikan dia la malam ni.. hehe...

 waaa~~ sangat macho la dia tu.. sies cite ni.. aku tak nak cite banyak2 pasal cite ni.. korang p sendiri baru la tau betapa bestnye cite ni.. mmg mantap2 pelakon dia.. overall cite ni mengisahkan pasal geng2 taiko kt KL tu..watak utama dia op kos lah kan AARON .. haha.. tapi yang lawaknya dalam cite ni sbb ada ZIZAN..dia punya lawak dlm cite ni buat 1 panggung gamat.. sampaikan aku sebdiri keliru,, ni aku tgk cite KL GANGSTER ke maharaja lawak.. mmg berdekah lah.. tp last2 ape jd kt ZIZAN?? ha.. yg tu korang p tgk sendiri.. tak syok la aku cite kat sini.. hehe.. oh lagi satu.. aku perasan dlm cite ni SYAMSUL agak berisi la badan dia.. 
 ada part dlm cite yg buat aku nak termenitis air mata.. agk terharu menengoknya.. aku bg 4.98 bintang cite ni.. haha..tinggi la tu kan?? haha.. lepas ni nak tgok cite yang ade mr bean tu.. selamat menonton.. ^_^

Wednesday, June 8, 2011

mari meraban

yeah.. this is copy from my note kt fb.. haha.. sila3..


Once you've been tagged, you are supposed to write a note with 100 Truths about you. At the end, choose 25 people to be tagged. You have to tag the person who tagged you. 

WHAT WAS YOUR:
1. Last beverage: bancau
2. Last phone call:  faezah fazal
3. Last text message:nisha
4. Last song you listened to: kisah hati-alyah.. heh =,=
5. Last time you cried: ermm.. did't remember.. maybe last 2 month.. =='

HAVE YOU EVER:
6. Got back with someone you've broken up with: nehi
8. Kissed someone & regretted it: erkkkk~
9. Lost someone special: penah ke? who? heh..
10. Been depressed: op kos la kannn
11. Been drunk and threw up: xpaham.. kah3..

LIST THREE FAVORITE COLORS:
12. green pucuk pisang
13. black 
14. red..

THIS YEAR HAVE YOU: (2011)
15. Made a new friend: absolutely YES.
16. Fallen in love:=,='.. half2..
17. Laughed until you cried: penah3.. 
18. Met someone who changed you: yup.. :'(
19. Found out who your true friends were: Definitely.
20. Found out someone was talking bad about you: nope kot.. haha
21. Kissed anyone on your Facebook friend's list: nehi.. sbb org yg aku penah kiss is baby.. hehe..
GENERAL:
22. How many people on your friends list do you know in real life: majority kenal..
23. How many kids do you want?: woah! 3 kot.. hihi.. malu..
24. Do you have any pets: dok ado... x suke.. ekeke
25. Do you want to change your name: tamau.. nama da unik ape.. 
26. What did you do for your last birthday: beli kek secret recipe coklat indulgence n selebrate ramai2 ngn yati n fathur n geng2 kelas.. :')
27. What time did you wake up?: 6 ++ am [heh, tipu je tu]
28. What were you doing at midnight last night?: watching dreanm high! :')
29. Name something you CANNOT wait for?: GRADUATION
30. Last time you saw your Mother: last sunday.. sbb da kena balek kolej.. :(
32. What are you listening to right now: karma-faizal tahir.. hehe
33. Have you ever talked to a person named Tom: tom yam? =,='' 
34. Who is getting on your nerves now?: ilek..
35. Most visited webpage: op kos la fb n blog..
36.Whats your real name: UMI HANIM BINTI MAHERAN
37. Nicknames: anem,umi,akak
38. Relationship Status: err.. single?
39. Zodiac sign: aries
40. Male or female?: terang tang3 female
41. Primary School?: SK KOTA RAJA PANCHOR
42. High School?: SMK SULTAN ALAUDDIN RIAYAT SHAH 1 PAGOH, SM SAINS MUAR
 43. College?: KOLEJ MATRIKULASI JOHOR, currently at UTM JB
44. Hair color: Black
45. Long or short: perlu kah??
46. Height: lupa.. haha
47. Do you have a crush on someone? errrrr.. emmmm.. aaa...=='
48: What do you like about yourself: bersyukur dgn tubuh bdn yg sihat n akal yg sempurna ciptaan ALLAH.. :')
49. Piercings: no! takot..
50: Tattoos: ko gila?
51. Righty or lefty: kanan

FIRSTS :
52. First surgery:nehi
53. First piercing: time baby la.. injek ape tah namanye tu..
54. First best friend: awin n mustika
55. First sport you joined: handball? haha
56. First vacation: malacca..
57. First pair of trainers: lupa la.. haha
RIGHT NOW
58. Eating: da malam x boleh makan.. diet, haha
59. Drinking:plain water
60. I'm about to:  revising O.C
61. Listening to: lagu sedih-VIP.. cheesy x?
62. Waiting for: donload lagu?
63. I'm feeling: feeling ngidam nak makan mcD?

YOUR FUTURE :
64. Want kids?: mestila nak kan.. waris kot...
65. Get married?:  inshaAllah ada jodoh ada la
66. Career: teacher insyaAllah

WHICH IS BETTER : 
67. Lips or eyes: Eyes.
68. Hugs or kisses: Hugs.
69. Shorter or taller: Taller.
70. Older or Younger: younger
71. Romantic or spontaneous: romantic?
72. Nice stomach or nice arms: nice memory.. haha
73. Sensitive or loud: both x? haha
74. Hook-up or relationship: Relationship lahhh
75. Trouble maker or hesitant: trouble maker bru la syokk.. haha

HAVE YOU EVER :
76. Kissed a stranger: gilo apa?
77. Danced in the rain:errr.. j robik tu kira dance ke?
78. Lost contacts: definitely.. :(
79. Sex on first date: sah mung gilo
80. Broken someone's heart: nope............... kot
81. Had your own heart broken: yes.. countless..
82. Been arrested: nehi
83. Turned someone down: yes. :(
84. Cried when someone died: on the spot x.. after few days bru nangis.. lmbt loading skit feeling ni.. pelik kan?
85. Fallen for a friend?: ermmmmm.. maybe? haha.. tetttttttttttttt..

DO YOU BELIEVE IN:
86. Yourself: er.. yes?
87. Miracles:  semua atas kekuasaan ALLAH..:)
88. Love at first sight: no.. 
89. Heaven: yes. stated in Qur'an :)
90. Santa Claus: ade ke?
91. Kiss on the first date: perlu ke?
92. Angels: Yes :)

ANSWER TRUTHFULLY:
94. Had more than one girlfriend/boyfriend at a time:neva
95. Did you sing today?:yes.. haha.. dream high.. ~~
96. Ever cheated on somebody?:yes
97. If you could go back in time, how far would you go?: form 3.. miss that moment.. T.T
98. If you could pick a day from last year and relive it, what would it be?: cant recall hehe
99. Are you afraid of falling in love?: yes.. :(
100. Are you afraid of posting this as 100 truths?: haha.. 



ok aku nak tag beberapa org je.. ramai sgt doploh lima org tu. hehe.. here the LUCKY GIRLS!
  1. nabila sujak
  2. tiya aryati
  3. farah
  4. wani aziz

Friday, June 3, 2011

tercium bon*** kau!!!

salam..
okeh.. entry ni ditaip dalam keadaan marah sambil menaip kt keybord dgn kuat2 sampai nak tercabut huruf2 ni gamaknya.. huehhhhhhhhhhhhhhhhhh~! see the post title.. mesti dapat teka la kan tajuk yg *** tu ape.. sorry ter TUUTTT.. sebenarnya aku sangatlah teramat bengang macam hape tak terkira nak cakapnya.. yeh! bengan sebab dihari yg mulia ni boleh pulak kan aku TEReksiden langgar kete sowang makcik mana tah..tengah aku syok2 bawak moto after ambil baju kt kedai kawan aku ni.. secara tiba2 ade 1 kete ni .. 4 wheel .. dia follow blkang moto aku gaya macam nak potong macam tak nak.. aku p bawak la slow sikit, nak bg line dia potong.. pastu aku pn speed la trus.. lepas tu ade ke patut tengah aku sedap speed bawak moto tu boley makcik glamer tu p tekan brek!! what the @$)^(%($!.. dah la kau tak bagi signal makcik oiiiiiiiiiiiii.. tak memasal aku da cium bontot kete kau! huh! nak ngelak kompem2 la x sempat.. naseb baek la badan aku x cedera pape kan.. lau x memang aku saman dah makcik ni.. da la bawak macam kura2.. pastu maen berenti sesuka ati macam jalan tu makcik yg punya lak... huh!! naseb baek la moto aku tu calar sikit je.. kalau x kompem2 lah kan x dapat aku bawak moto tu blek ostel.. kne tahan ngn abg aku.. ni la yg aku x suke bila pompuan yg bawak kete.. bukan nak kondem kaum sendirik.. tp tu la kenyataannya.. bawak ikut law sendiri je.. xpaham aku.. aku tau la aku ni bawak moto je.. k la.. ni je kot... kbye.

Saturday, May 28, 2011

new appearance!!

tadaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!
hahahhahahhahahahahhahahahhhahahaha.. opssss.. terlebey pulak..
haha.. new appearance.. new header... new background...
macam kanak2 pon ada.. ekeke.. nama pon bakal cikgu kan.. hamek kau.. cenggitu jadinya.. 
any comment jangan keberatan tinggalkn di bawah ye.. ^_^
tata.. 

kau kawan,kau lah teman.. dunia akhirat

assalamualaikum n salam sejahtera

rasa macam da lama la pulak tak update blog ni.. selalu bukak pun just tengok2 ade orang komen entry or tak, then tutup.. nak kata takde idea nak tulis, ade je idea,, tapi entahla.. macam malas la pulak naik taip panjang2.. hahaha.. tapi hari ni, dalam saat2 genting yang sepatutnya aku study kima boleh pulak tangan ni dok gatal nak menaip entry baru,,.. ekeke..
sebenarnya dah lama aku plan nak buat satu entry, kiranya summarize la peristiwa2 yang pahit, manis, masam, maung yang jadi kat aku sepanjang setahun dok bergelar MAHASISWA FAKULTI PENDIDIKAN UTM. tetapi,,, disebabkan beberapa kekangan yang tidak dapat di elakkan,, makanya tak jadi la aku update entry tu.. biala jadi kenangan dalam memori aku yang tak berapa nak besa size nya ni.. haha..
cuma... ada beberapa perkara yang aku rasa nak kongsi, or more to luahkan actually.. aku rasa perkara ni maybe korang2 sume penah alami maybe once in a lifetime at least.. that thing is " KONFLIK DENGAN KAWAN"..
bila kita da masuk U of kos la kan, macam2 perangai, jenis n background people kita akan jumpa, dan of kos x sume nye berkenan n elok dimata kita.. bila nampak orang perangai pelik2 sikit, mula la ada mulut2 akan bersoses soseh.. aku admit,, pnh la jugak buat mcam tu,, hehe..prempuan kan.. nak buat macam mana.. tp.. betul la orang kata,, kalau nak benci orang tu berpada-pada.. nanti jatuh sayang.. n that's happen to me.. actually not benci la.. cuma kurang berkenan.. n last2 orang yang aku x berkenan pada mulanya tu jd kawan baek aku sekarang.. haha.. tp.. aku tak tau la dia anggap aku ni kawan baek or x.. mybe certain people yang baca blog aku ni akan tau sape that guy.. let it be secret.. for the sake of me, him , others..
before this, we almost spend time together,, kami yang aku maksudkan bukan berDUA sahaja.. tp ade lg 3 org kawan aku yang laen.. kiranya,, kalau pegi mana2.. memang selalu sama2 la.. makan. jalan2.. tgk muvi.. shopping.. sepanjang waktu tu..ade la jugak mulut2 orang yang x suke tgk ktorang ni rapat.. ade yang ckp kitorang ni memilih kawan la,, sbb some of us berada la.. padahal.. bukan sbb kebendaan.. tp kitorang tahan je apa dyorang ckp..
unfortunately, langit tak selalu cerah.. orang kata "sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pulak sesama kawan" .. entah kat mana silapnya.. ktorang dah tak macam dulu.. terjadi salah faham yang buat aku sangat2 terkilan,. sangat2..yang buat aku sampai menitiskan air mta bile teringat kta2 "dia" tu.. mungkin betul..salah kami kt "dia" yang membuatkan "dia" marah.. but.. aku x expect sampai macam tu sekali "dia" boleh hamburkan kata2 marah "dia".. gurauan yang pada mulanya kami anggap biasa,,boleh jadi 1 isu yang besar,,. sampai kami berpecah.. sampai tak bertegur.. ditambah lagi sekarng ni tgh cuti sem.. mmg susa la nk contact.. bukan tak nak contact.. cume tak de kekuatan n keberanian uttuk tegur "dia" kt FB tu.. ntahla,, tak sangka pulak "dia" boleh percaya yang ktorang ni kwan dgn "dia" sbb nak ambil kesempatan dgn kemewahan dia.. siesly,.sikit pn x penah terlintas nk take for granted.. mmg ktorang kawan n mula knl time kt u ni.. tp.. hmmm.. aku harap sgt2 hubungan ktorang akn pulih macam sediakala.. n if it doesn't work.. aku  tak tau nak cakp macam mana dah.. aku dah anggap dia n the rest macam adik bradik.. n aku still ingt lagi ktorang ade deal 1 pkre..yg bila aku fikir balek.. mampu ke perkara tu terlaksana.. sempat ke nak buat benda tu,, hmm..
apa2 pun.. no matter what happen.. aku still anggap "dia" kawan baek aku.. banyak sgt jasa dia pada kami yang laen..dan kalau "dia" baca entry ni.. aku cume nak ckp yang aku mintak maaf sngt on behalf of me n yg laen sbb buat kau rasa macam kau ni hanya dipergunakan.. terima kasih sangat2 sebab dah banyak tlong ktorang.. aku harap kita boleh jadi mcm dulu.. mcm coward kn aku tak ckp sndiri kt kau.. tp.. aku tak tau macam mana nak mulakan,,
sampai sini je kot.. tak mampu dah nak tulis panjang2.. sbb bila diingat balek.. mkin bertambah pedih hati ni..
till then.. salam..

Sunday, May 22, 2011

rintihan anak manja

seriusly aku sangat2 sedih sekarang.. kenapa aku still ade kt sini lagi..orang laen tgh hepi2 duduk rumah cuti 4 bulan aku still ade kt utm. nak balek.. alone.. takut sedih semua ade.. ni la padahnya maen2 stdy.da kne buat short sem.. isk..isk.. nak balekkk... :'(

Tuesday, May 10, 2011

finally, berakhirnya sebuah penyeksaan..

alhamdulillah.. akhirnya berakhir jugak final exam tuk tahun 1 as AN EDUCATION STUDENT kt UTM ni.. wua.... sangat stress ye duk kt U ni... apa-apa pun..selamat bercuti semua!!!!!!!!!!!!!.. XD

Saturday, April 9, 2011

10 common things yg student U buat time hujung minggu

  1. malam2 marathon muvi sampai lebam.. xkesah la cte korea ke industan ke
  2. bangun pagi time matahari da terpacak kat atas pale.. * bukan aku
  3. berebut nak basuh baju pakai washing machine.. * termasuk aku
  4. kemas bilik yang dah macam tongkang pechah.. * aku kot?.. haha
  5. petang2 jln2 tepi tasik ( kalau u korang xde tasek jln2 kliling kolej ) smbil usha2 org jogging.. xpn p ngutuk kapel2 yg dating * bg yg xde kapel ..hahha
  6. siapkn asgmnt yg menggunung n selalunya akan di buat pada malam ahad.. * bese la student kn mmg suke wat keje last mnute..
  7. update entry kt blog yg dah berhabuk.. * aku la tu!
  8. terperuk dlm bilik xkua2 kecuali nk p toilet  n mkn..
  9. maen game smpi lptop jammed.. 
  10. dah xde idea! huahuahua,,,.